Onze school
kenmerkt zich door een vriendelijke, open sfeer waarin kinderen zich thuis voelen.
Het onderwijsaanbod is zoveel mogelijk ontwikkelingsgericht. We verwachten en eisen veel van de kinderen, zowel op sociaal gebied als op leervaardigheid. We organiseren zoveel mogelijk ruimte voor de kinderen zodat ze zich in eigen tempo en op hun eigen niveau kunnen ontwikkelen. Er wordt thematisch gewerkt waarbij de inbreng van de kinderen zelf zo groot mogelijk wordt gemaakt. Betrokkenheid van de ouders wordt hierbij van harte toegejuicht. Op vele momenten en manieren worden ouders dan ook betrokken bij het schoolleven van de kinderen.
IPC
Van groep 1 t/m 8 wordt voor de thema’s gebruik gemaakt van IPC (International Primary Curriculum). De leerdoelen per thema zijn vastgelegd, de wijze waarop deze doelen aan bod komen, kan per groep verschillend zijn. De belevingswereld van de kinderen speelt hierbij een belangrijke rol. Zo hebben ze zowel binnen het spel in de onderbouw als bij het onderzoeken in de midden- bovenbouw invloed op hun eigen leerproces.
EDI
Om kinderen in staat te stellen de leerstof goed in zich op te kunnen nemen, wordt instructie gegeven volgens het Expliciete Directe Instructiemodel. De kinderen worden begeleid volgens het volgende principe:
CLOSE READING
Bij Close Reading wordt gewerkt met een tekst of een prentenboek. De kinderen lezen deze tekst of het prentenboek meerdere keren, verdeeld over verschillende lessen. De leerkracht stelt vragen over de tekst die de kinderen stimuleert om dieper in een tekst of prentenboek te duiken en in de les is ruimte om met elkaar te praten, te discussiëren en te schrijven over de tekst. Door teksten te gebruiken die binnen het thema passen, is de betrokkenheid van de kinderen groot en wordt begrijpend lezen leuk!
SNAPPET
Vanaf groep 4 wordt er gerekend op de Snappet (tablet) en bij verschillende andere vakken, zoals spelling en woordenschat, wordt deze ook ingezet. Natuurlijk schrijven we ook nog ‘lekker ouderwets’ op papier.
Het mooie aan het werken met Snappets is dat elk kind, na de instructie (EDI) en het maken van de les, zelfstandig kan werken aan de eigen leerdoelen. Zo kunnen de kinderen gemakkelijk op eigen niveau werken en hebben ze zicht op hun eigen leerproces.
leerlingen